secundair onderwijs

09/01/2019

Drie acteurs, een zangeres en een pianist breken Mozarts opera Don Giovanni helemaal open en mixen schaamteloos met live vertalingen en tekst uit Molière’s Don Juan.

Iemand is er in geslaagd om, in vrede met zichzelf, steeds te volgen wat zijn lusten hem ingeven. Anderen leven met een ander idee over de liefde. Toch dringt zo iemand binnen in je leven, in je bed, op je huwelijksdag, in je idee van eeuwige trouw.

Vijf jonge spelers buigen zich over Molières Don Juan, Mozarts opera Don Giovanni en Lorenzo Da Ponte’s libretto. Ze proberen hun standpunt over de liefde te achterhalen en muzikaal te delen met wie luisteren wil.

Door de snelle opeenvolging van een vertalende theatertaal, een jonge groep mensen die opera openbreekt, lichtvoetige verkleedpartijen en misverstanden, aria’s van verstilde emotionele momenten en indrukwekkende ensembles, wil DESCHONECOMPANIE opera’s toegankelijk maken voor een breed publiek.

Ik zie te weinig opera om deze stelling hard te kunnen maken, maar bij Don Juan had ik echt het gevoel dat ik een nieuwe cross-over tussen muziek en theater zag. Een frivole en frisse Don Juan, van een beloftevolle compagnie. Filip Tielens

CREDITS

regie en concept: Tom Goossens, muzikale leiding: Wouter Deltour, spel: Mitch Van Landeghem, Flor Van Severen, Carine van Bruggen, Celine Debacquer Piano: Wouter Deltour beeld: Yannis Gutmann grafische vormgeving: Wouter De Boeck foto’s: Yuri van der Hoeven

techniek: Johannes Ringoot, Gilles Pollak
mentor: Wannes Gyselinck, Kris Van Trier
dramaturgisch advies: Raphaël Vandeweyer,
kostuum: Marij de Brabandere

RECENSIES