

Lineke Rijxman en Willem de Wolf confronteren elkaar en het publiek met spijt, verlies en verlangen. Openlijk praten zij over het gevoel dat je leven misschien niet is geworden wat je had gehoopt. Stemmingen en emoties die je slechts in vage bewoordingen kunt beschrijven, maar die toch meteen worden herkend: onverklaarbare aanvallen van melancholie, sluimerende begeertes.
Het ongrijpbare verlies wordt gewoner. Je flexibiliteit wordt minder, net als je onschuld, je vasthoudendheid, je looks. Je begint het verlies te accepteren, omdat het zo waar is, zo onomkeerbaar en genadeloos – en toch blijft er een brandend verlangen naar meer. Naar anders.
In Alledaags verlies blikken ze met humor en spijt terug, om dat hele arsenaal van absurd verlies en teleurstellingen roekeloos en stevig in de verf te zetten.
" Willem de Wolf en Lineke Rijxman horen bij de meest wereldbewuste makers.” - De Standaard
PERS
- "Een prachtig pijnlijk zelfportret: een mozaïek van scherven, mooi maar verraderlijk scherp, en per definitie beschadigd." - Sander Janssens in de Volkskrant ★★★★
- "De losse, bijna essayistische structuur zou een risico kunnen zijn voor de aandacht, maar Rijxman en De Wolf boeien van begin tot eind. Het is ook gewoon een enorm plezier om te kijken naar twee mensen die zo overduidelijk thuis zijn op dat podium, en bij elkaar. Waarbij alles wat ze zeggen geladen is met hun ervaring en hen in staat stelt met wijsheid, humor en tederheid naar zichzelf en elkaar te kijken." - Myrel Morskate in Trouw ★★★★
- "'Alledaags verlies' is een collage van scènes, prettig rafelig gelaten aan de randen. Vaak zijn ze geestig, soms onbeschaamd pathetisch. En soms grijpt een scène je naar de keel." - Shira Keller in NRC ★★★★
- "Een voorstelling vol melancholie, bekentenissen, zielenpijn en humor, in een volstrekt eigenzinnige mix van absurdisme, radicale eerlijkheid en krankjorume bespiegelingen. Twee acteurs die tasten naar de betekenis van alles én naar de vorm waarin ze dat tasten duidelijk kunnen maken." - Margriet Prinssen in Theaterkrant - 'keuze van de criticus'
- "Rijxman en De Wolf maken mooi invoelbaar hoe het is als de dingen je ontglippen." - Wendy Lubberding in Het Parool
- "Iets uit deze voorstelling uitlichten of benadrukken komt wat gekunsteld voor. Het geheel van de tekst, het spel, en het niet-spel is dusdanig onnadrukkelijk en terloops, dat je met je beschrijvende pen de gevoelige samenhang van denken en lichaam, van aftastend spreken en voelen ook onnatuurlijk los zit te halen." - Han van Wieringen in De Groene Amsterdammer
- "Continu schakelt Alledaags verlies tussen een hilarische lichtvoetigheid en het angstige besef dat alles misschien toch voor niets was." - Sam Simons in Etcetera
CREDITS
Concept, tekst en spel: Lineke Rijxman en Willem de Wolf
Tekstbijdrage: Wannes Gyselinck | Eindregie: Peter Van den Eede | Techniek, licht- en geluidsontwerp: Shane Van Laer en Bram De Vreese | Kostuums: Elisabeth Michiels en Aline Billiet | Schimmig kind en kinderstem: Ida Gyselinck
Productie: Stichting Lineke Rijxman, Theaterzaken Via Rudolphi en DE HOE
Met de steun van: de Vlaamse overheid, Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Cultuurfonds, Stichting Melanie en Zadelhoff Cultuurfonds