Omkadering

Het is niet altijd even eenvoudig om leerlingen te motiveren of te boeien tijdens een voorstelling. Vaak omdat ze de theatercodes niet kennen, nog geen eerdere ervaring hadden met theater of omdat ze geen achtergrondinformatie kregen.

Hierbij een fijn filmpje Camerata Productions waarin die theatercodes even overlopen worden. Het kan een eye-opener of reminder zijn.
Een voorbereiding zorgt ervoor dat leerlingen op een heel andere manier de zaal binnenstappen!

Theatercodes, lesmappen, … het zijn instrumenten om ervoor te zorgen dat leerlingen op een open manier de zaal binnenstappen.

Kennis over het stuk, de spelers, de codes, … het geeft hen zelfvertrouwen om deze ervaring aan te gaan. Cultuur is nooit vrijblijvend en we vragen dan ook om samen met de leerkrachten de verantwoordelijkheid op te nemen om zo goed mogelijk voorbereid het culturele avontuur aan te gaan.
Door omkadering groeit hun cultureel bewijstzijn. 

"Cultuur is nooit vrijblijvend, neem je verantwoordelijkheid."

VOOR

Een degelijke voorbereiding is noodzakelijk. Het is belangrijk dat leerlingen weten wat ze gaan beleven: een tentoonstelling, een theatervoorstelling (met veel mensen op scène of een monoloog) of een film. Zo komen ze met het juiste verwachtingspatroon kijken. Een juiste voorbereiding zorgt voor een betere beleving en maakt de kijkervaring intenser.

Om te helpen met deze voorbereiding sturen we het lesmateriaal drie weken voor elke voorstelling door.
Ook onze website wordt tijdens het seizoen verder aangevuld met recente informatie zoals de duur van de voorstelling, recensies en trailers. 

Afspraken in de zaal

Voor de show
We starten met het digitaal leerplatform VOOR DE SHOW
Voor De Show is een krachtig instrument voor leerkrachten uit het lager onderwijs om leerlingen van 6 tot 12 jaar te enthousiasmeren en voor te bereiden voor de komende voorstelling en het bezoek aan ons cultuurhuis.

In de klas start de leerkracht het spel eenvoudig via het digibord of via de laptop en de projector. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Leerlingen leren over theatercodes en doen creatieve opdrachten waarbij ze tekenen, schrijven en uitbeelden.
 

NA

Ook een nabespreking in de klas is belangrijk. De film- en theatervoorstellingen laten immers vaak een sterke indruk na bij de leerlingen. Het thema, de scenografie, het acteerspel, … Alles kan besproken worden. Meningen uitwisselen over de geslaagde of minder geslaagde kijkervaring verscherpt de kritische blik van de leerlingen en draagt bij tot het aanscherpen van hun communicatievaardigheden.

Een nagesprek met de acteurs is ook een mogelijkheid. 
Laat ons weten wat jij en je leerlingen van de voorstelling vonden. We houden rekening met jullie feedback om ons programma bij te sturen. 

Kunsteducatie is niet alleen verruimend, verrijkend en harmoniserend, maar komt ook de samenleving in haar geheel ten goede. Kunsteducatie draait om empathie, ruimdenkendheid en tolerantie - het is een oefening om zich in een ‘ander’ denken te leren verplaatsen, waar ook ruimte is voor het onvoorziene.’ 

— Stefan Hertmans 

Speel het theaterspel  

Leer al spelend de theatercodes met je leerlingen.

Vraag het theaterspel aan

Blik achter de schermen

Ga met je klas op bezoek in het cultuurcentrum en ontdek hoe de regiekamer eruit ziet, waar acteurs zich omkleden, hoe groot de scène eigenlijk wel is, wie licht en geluid regelt, ... Onze technici leiden je graag rond. De rondleiding duurt een half uur en gebeurt op afspraak.

Maak een afspraak

Cultuurkuur

Wil je een cultuureducatief project organiseren met je klas? Op school of op locatie, van workshop tot voorstelling, van kleuter- tot hoger onderwijs. Hier vind je zeker een activiteit op maat. Of wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?
Cultuurkuur is er als ondersteuning van elk cultuur-educatief project.